Nauka pisania.

   Istnieje wiele metod nauki pisania liter, a Ty na pewno masz swoją ulubioną lub z każdej wybrałaś/wybrałeś coś, co najlepiej pasuje do Twojego stylu nauczania i uwzględnia indywidualne talenty i potrzeby Twoich podopiecznych.
   My – pedagodzy, rodzice, opiekunowie – nie myślimy już nad tym jak napisać daną literkę i jak trzymać długopis. Jednak dla najmłodszych, którzy dopiero poznają litery oraz cyfry, zaczynają naukę pisania jest to nie lada wyczyn i wymaga od nich wykonywania wielu złożonych działań jednocześnie, które nie przychodzą im jeszcze automatycznie. Prawidłowa postawa, odpowiednie trzymanie narzędzia, dobra odległość od kartki oraz zgodny kierunek pisania liter to tylko i aż podstawa. 
   Niedokładność w odtwarzaniu liter, niekształtność, niewłaściwe proporcje i połączenie, nierównomierne zagęszczenie pisma, niejednolite położenie, pomijanie elementów liter, mylenie liter o podobnym kształcie oraz „drżące litery” należą do typowych symptomów dysgrafii. 
   Może to prowadzić u dziecka do niewłaściwego napięcia mięśni ręki, nerwowości, obniżenia samooceny, szybkiego męczenia się podczas pisania i zniechęcenia do wykonywania tego rodzaju ćwiczeń. Ważne jest dobre podejście pedagoga oraz rodzica do tego typu problemu. Należy pamiętać o właściwej diagnozie oraz wyborze odpowiednio dobranych metod, form i środków pracy.
   Pamiętajmy, że jeśli od razu zaczniemy naukę pisania od podania dziecku kartki z literami do pisania w linii – to się nie uda. Kształtowanie gotowości do nauki pisania to cały proces, w którym możemy wykorzystać wiele interesujących ćwiczeń i rozwijać sprawności motoryczne poprzez zabawę. Aspekt psychologiczny i fizjologiczny są równie ważne jak aspekt motoryczny – który obejmuje motorykę dużą i małą, czyli ruchy ramienia, przedramienia, dłoni i palców. Chcę skupić się na aspekcie motorycznym, bowiem tutaj mogę podzielić się swoimi ćwiczeniami. Reszta należy do osoby uczącej dane dziecko. 
   Poniżej podam przykłady ćwiczeń przygotowujących, które sprawdziłam w praktyce. Najpierw jednak przypomnę co jest ważne podczas kształtowania gotowości do nauki pisania. 

	Rozwijanie świadomości własnego ciała i orientacji w przestrzeni. Wpływa to na lateralizację, kształt pisanych liter, ich odpowiednie połączenie oraz prowadzenie kreski.
	Usprawnianie rąk. Nie jednej, tylko dwóch. Wpływa to na właściwe trzymanie przyborów do pisania, przygotowuje do szybkich ruchów wykonywanych podczas pisania oraz zwiększa siłę palców jednocześnie uelastyczniając je.
	 Rozwijanie pamięci ruchowej. Uczenie się przez działanie, ćwiczenie i naśladowanie wpływa na płynność, ciągłość oraz swobodę ruchów wykonywanych podczas kreślenia liter i wyrazów.
	Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dobre współdziałanie tych analizatorów wpływa na świadomą kontrolę wzrokową ruchów wykonywanych podczas pisania.

   Przykłady ćwiczeń doskonalących koordynację wzrokowo-ruchową i zdolności grafomotoryczne.
  • Kreślenie rękami w powietrzu dużych i swobodnych ruchów w kształcie ósemki.
  • Kreślenie na papierze, o dużym formacie, swobodnych ruchów kredkami, pędzlami lub palcami zanurzonymi w farbie.
  • Odrysowywanie dużych i solidnych (tektura, plastik, a nie słaby papier) szablonów. Godnie z zasadą stopniowania trudności najpierw łatwe figury, potem możemy wprowadzić kształty liter oraz cyfr.
  • Rysowanie po śladzie, pogrubianie obrazków konturowych.
  • Zamalowywanie powierzchni dowolnej lub o ograniczonej przestrzeni.
  • Zabawy rzutne z piłką, woreczkami, balonem.
  • Przenoszenie przedmiotów (jajko, piłeczka, woda) w rękach, na łyżkach, w kubeczkach.
  • Budowanie konstrukcji z klocków.
  • Praca plastyczna wykonana techniką wydzieranki lub wycinanki.
  • Lepienie w plastelinie, glinie, masie solnej.
  • Nawlekanie koralików, makaronu, guzików na sznurek, przewlekanie sznurka przez szablon.
  • Układanie kompozycji według wzoru.
  • Kończenie rysunku według podanego wzoru.
   Pisząc ogólny przykład ćwiczenia np. układanie kompozycji według wzoru, nie podaję przykładu, bo jest ich mnóstwo. Każdy z Was ma inne zaplecze, pomoce i pomysły. Ja lubię wykorzystywać guziki, kolorowe patyczki, zalaminowane obrazki, pompony czy klocki. 

   Na koniec podzielę się kilkoma darmowymi ćwiczeniami do druku.
grafomoto-figury-w-liniach
pisanie po śladzie
grafomoto-robaczki
robaczki

grafomoto-po-sladzie
dokończenie rysunków

   Odsyłam też do posta z Dnia Kropki, gdzie ściągniesz 9 darmowych druków i wykorzystasz je do ćwiczeń wspomagających kształtowanie gotowości do nauki pisania. Żółwia można wykleić plasteliną, motyla poprawić po śladzie, biedronce wyciąć kropki z czarnej kartki i przykleić w odpowiednie miejsca, kota można zamalować farbą. A w kropkowym szaleństwie to niech już działa Twoja wyobraźnia.
No to …
... i do dzieła!

   Ściągnięte druki można oczywiście wykorzystać wielokrotnie, a zalaminowane posłużą Ci na dłużej. Jeśli spodobał Ci się wpis i skorzystałeś z pomocy zostaw po sobie ślad na stronie na Facebooku lub na Instagramie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *